Adotravel

CORONA VIRUS (COVID-19)

Hierbij informatie omtrent de gevolgen van het coronavirus (COVID-19).

 

BELANGRIJK: Wij verzoeken u vriendelijk doch dringend om in de komende dagen niet met ons contact op te nemen.

Gelet op de huidige omstandigheden is het bij ons op kantoor ontzettend druk

Bovendien kunnen de reserveringsmedewerkers u nu niet meer vertellen dan de informatie die op deze pagina van onze website staat.

Wij verexcuseren ons dat we u niet van dienst kunnen zijn zoals u van ons gewend bent, maar onder de huidige uitzonderlijke omstandigheden is dat niet mogelijk. Wij hopen op uw begrip.

 

De persconferentie van 3 juni; kunnen we op reis naar Turkije?

Op woensdagavond 3 juni heeft minister-president Rutte een update gegeven met betrekking tot de mogelijkheden om deze zomer op vakantie te gaan naar het buitenland. De adviezen die nu zijn gegeven verschillen per vakantiebestemming.

Kort samengevat, geldt op dit moment dat reizen naar landen binnen de Europese Unie en het Schengengebied vanaf 29 juli weer mogelijk zijn met een aantal uitzonderingen:

• Vanaf 29 juli kunnen Nederlanders weer op vakantie naar Bulgarije, Portugal, Italie en het Caribisch deel van ons Koninkrijk, waaronder Curacao en Bonaire. Het reisadvies voor deze landen gaat op 29 juli van oranje (alleen noodzakelijke reizen) naar geel (let op, veiligheidsrisico's).

• Er zijn ook landen die tijdelijk nog beperkingen opleggen voor reizigers vanuit Nederland zoals Spanje en Griekenland. Deze landen hebben aangegeven deze beperkingen per 1 juli op te zullen heffen.

• De overheid raadt voor nu vakanties naar landen zoals Turkije af. De verwachting is dat in de komende weken de reisadviezen naar Turkije ook van oranje naar geel zullen gaan gezien de strenge en vroege maatregelen die Turkije had genomen in de strijd tegen Corona. Op basis hiervan zullen we besluiten of we reizen naar deze bestemmingen kunnen uitvoeren. We moeten nu dus de officiele berichtgevingen van de airlines en van de overheid afwachten in de komende weken.

Vanaf dag 1 bijvoorbeeld werden er al duizenden mensen in Turkije per dag getest. Turkije zat ook heel vroeg in een lockdown. Ook heeft Turkije met 80 miljoen burgers minder doden dan Nederland.

BELANGRIJK: Alle klanten die een reis hebben geboekt met een vertrekdatum na 29 juli 2020, ontvangen hierover een mail. Het is daarom niet nodig om hierover contact op te nemen met ons Contact Center of via social media; onze medewerkers hebben geen verdere informatie dan die in de mail staat, of elders in deze FAQ.

 

Ik heb een vakantie bij Adotravel geboekt met vertrekdatum in de periode tot en met 29 juli 2020; gaat mijn vakantie door?

 

Nee, uw vakantie gaat helaas niet door. De beslissing is het gevolg van de vergaande maatregelen die nu wereldwijd worden genomen om verdere verspreiding van het coronavirus (COVID-19) te voorkomen.

Nogmaals; neem geen contact met ons op. Adotravel monitort alle ontwikkelingen en stelt u tijdig op de hoogte wanneer wijzigingen zich zullen voordoen indien die betrekking hebben op uw boeking.

Samengevat: wij kunnen u op dit moment geen veilige en onbezorgde vakantie garanderen. En daarom kan uw reis helaas niet doorgaan.

 

Wat betekent het voor mij als mijn vakantie niet doorgaat?

 

Wij annuleren de boekingen tot en met 29 juli 2020 maar u bent uw geld niet kwijt. U behoudt het bedrag dat u aan ons heeft betaald als tegoed ('waardebon') voor een volgende vakantie.

De tegoedbon ontvangt u binnenkort per mail van ons. U hoeft hier zelf niets voor te doen.

U kunt kiezen uit ons gehele aanbod; het hoeft niet hetzelfde hotel of dezelfde bestemming te zijn.

Vervolgens kunt u zelf uw nieuwe vakantie boeken via onze website www.adotravel.nl. Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, brengen we u de meerkosten in rekening. Wanneer de nieuwe vakantie goedkoper is, betalen we u het verschil terug.

Nadat u de nieuwe boeking met uw gebruikersaccount heeft geplaatst, kunt u dit aan ons doorgeven door het formulier in te vullen via www.adotravel.nl/tegoedbon

Hierna zullen we het tegoed van uw oude boeking overboeken naar uw nieuwe boeking.

De voorwaarden van de tegoedbon kunt u nalezen via: www.adotravel.nl/tegoedbon-Corona

 

Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis geldig?

 

Het tegoedbon is geldig voor boekingen die tot en met 30 april 2021 zijn geplaatst en met vertrekdatum tot en met 24 oktober 2021.

De voorwaarden van het tegoedbon kunt u nalezen via: www.adotravel.nl/tegoedbon-Corona

 

Ik heb een vakantie bij Adotravel geboekt met een vertrekdatum vanaf 29 juli 2020; gaat mijn vakantie door?

 

Adotravel heeft nu alle vakanties met vertrekdatum tot en met 29 juli a.s. geannuleerd. Boekingen met vertrek na 29 juli a.s. zullen vooralsnog doorgang vinden.

We zijn nog in afwachting van verdere instructies en richtlijnen vanuit Sunexpress Airlines en de overheden. Zodra Sunexpress Airlines besluit om bijvoorbeeld de vluchten voor de maand juni ook te annuleren, zullen we de informatie op deze pagina direct actualiseren. Vervolgens zullen wij onze klanten per mail hiervan op de hoogte stellen.

Omdat het nog onzeker is of uw reis door kan gaan, hebben wij besloten dat u onder deze omstandigheden uw restantbetaling pas 2 weken voor vertrek hoeft te voldoen in plaats van de reguliere voorwaarde 7 weken voor vertrek, tot nader order.

U ontvangt hierover op dat moment een mail van ons; het is dus niet nodig om hierover contact op te nemen met ons Contact Center of via social media.

Mocht u desalniettemin willen annuleren, dan gelden de vigerende annuleringsvoorwaarden die u kunt lezen op onze website. Zie de algemene voorwaarden, artikel 7.

Let op: Mocht u willen annuleren, dan dient de hoofdboeker vanuit hetzelfde emailadres dat bij ons bekend is, een email uit te sturen naar info@adotravel.nl met het reserveringsnummer. Zie onze algemene voorwaarden, artikel 7.

 

Is het verstandig om een reis- of annuleringsverzekering af te sluiten vanwege het coronavirus?

 

Wij raden altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Wel is het zo dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus u moet de polisvoorwaarden vooraf goed checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. Ook raden wij u aan om te checken wat uw ziektekostenverzekering precies dekt. Het is goed om te weten dat het Calamiteitenfonds in geval van ziektes als het coronavirus geen dekking verleent. Op basis van de Wet op de Reisovereenkomst vergoedt ook de touroperator geen kosten na de oorspronkelijke terugreisdatum, mocht u in uw hotel in quarantaine worden geplaatst. Daarnaast zijn wij als touroperator niet verantwoordelijk voor het regelen en betalen van uw nieuwe terugvlucht als u door quarantaine uw oorspronkelijk geboekte terugvlucht mist. We zijn wel verplicht om u in een situatie als deze bij te staan en te ondersteunen en dat zullen wij ook doen. Daarnaast helpen wij u, waar mogelijk, om uw terugvlucht zo goedkoop mogelijk te regelen.

 

Gelden er in het algemeen extra maatregelen vanwege het coronavirus?

 

Wij volgen o.m. de richtlijnen van de World Health Organization (WHO) en het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu).

 

Gelden er extra maatregelen aan boord van vliegtuigen?

 

Vooralsnog bestaan er geen nadere voorzorgsmaatregelen. Vliegtuigen worden daarentegen wel extra gedesinfecteerd. Mocht er toch een vermoeden bestaan dat een reiziger is geinfecteerd, dan wordt gehandeld volgens de bestaande luchtvaartprotocollen.

 

Ik heb griepverschijnselen, koorts of klachten aan de luchtwegen: kan ik nog op reis?

 

Diverse landen hanteren momenteel de regel dat wanneer u griepverschijnselen, koorts of klachten aan de luchtwegen heeft, u het land niet inkomt. Dat is ook het geval aan boord van luchtvaartmaatschappijen: wanneer u griepverschijnselen, koorts of klachten aan de luchtwegen heeft op het moment van uw vlucht, kunt u helaas niet mee aan boord. Dit is een algemene regel die altijd al geldt, maar rondom het coronavirus wordt hier extra scherp op gelet. In geval van ziekte op de dag van vertrek, kunt u contact met ons opnemen.